Är du också nyfiken på att börja använda artificiell intelligens (AI) mer i ert försäljningsarbete? Faktum är att det inte behöver vara fullt så krångligt som det låter! AI har varit på snart sagt allas läppar de senaste åren, och glädjande nog vågar fler och fler företag ta steget att låta tekniken vara till allt större hjälp i det dagliga arbetet.
Det kan handla om till exempel att
- förutspå när (och varför) en kund är på väg att lämna
- analysera omdömen från kunder med automatik
- implementera chatbots för att använda kundservicepersonal smartare
Tillsammans med några av Sveriges vassaste experter på AI – våra vänner på Smartr – har vi nyfiket utforskat möjligheterna kopplat till det som Salesforce kallar Einstein-plattformen – hur du kan dra nytta av AI för att göra ditt försäljningsarbete både enklare, bättre och roligare.
Vadå Einstein?
Einstein-plattformen är i själva verket en stor samling olika verktyg, med fokus på allt från försäljning till kundtjänstprocesser såväl som marknadsföring. Alla syftar till att analysera er data och dra slutsatser som direkt kan visualiseras. Några av verktygen är enkla att komma igång med i Salesforce (läs till exempel mer om Einstein Activity Capture här), medan andra kräver en lite större insats.
Konsten att förutspå försäljning
Einstein Prediction Builder riktar fokus på att skapa kvalificerade gissningar om vad som kommer att hända i framtiden – att förutspå kunder som är på väg att lämna oss (churn), när det är bra läge att höra av sig till en kund härnäst, eller att förutspå goda möjligheter till merförsäljning. Genom att kombinera data från olika källor – försäljning, mail, samtal, sociala medier m.m – kan du med hjälp av prediktion ta din kunds upplevelse till nästa nivå.
Var ska vi börja?
Det här med AI kan för många te sig närmast lite skrämmande. Många pratar om och är nyfikna kring att börja använda det, men färre vågar ta steget rent praktiskt – det tycker vi är synd!
Så hur gör jag för att komma igång? Här kommer några tips på vägen;
- Lägg krutet på det riktigt viktiga
Ta utgångspunkt i vilken nytta som tekniken konkret kan ha för er i er verksamhet.
Vilka frågor vill vi enklare kunna svara på? Var inte rädd för att lägga lite tid på att identifiera vart ni på riktigt skulle kunna skapa mer värde, genom att snabbt kunna svara på frågor som i vanliga fall kräver en ganska omfattande analys. - Börja smått och enkelt
Det är lätt hänt att måla upp storslagna för framtiden, men ofta svårare att komma till faktisk handling. Vårt tips är att ta utgångspunkt i era riktigt viktiga frågeställningar här och nu, och fokusera på det som vi relativt enkelt kan besvara med hjälp av tekniken – de ”lågt hängande frukterna” för att använda ett slitet uttryck. - Ta hjälp för att komma vidare
Konsten att komma igång med AI handlar ofta om att ta sig förbi olika mentala barriärer som finns i organisationen. Tänk om vår data inte håller tillräcklig kvalitet? Får vi verkligen göra såhär med hänsyn till exempelvis GDPR? Kan vi verkligen lita på resultatet från exempelvis en prediktiv analys? Vad händer om vi inte har all data vi behöver i Salesforce?
Var inte rädd för att ta hjälp! Vi stöttar er gärna med både tips, råd såväl som handgripligen i att komma igång. Visste du förresten att det kan finnas medel att söka för att komma igång med er AI-satsning?