Tre smarta tips för hur du får mer tid över till dina kunder


Vi har alla varit där. Det nya CRM-systemet är på plats. Utbildningen för säljarna är genomförd. Så varför händer inget? Enligt en internationell undersökning vi på Glimt läste nyligen lägger en säljare endast 35 % av sin dag på att faktiskt sälja*.

I toppen av tidstjuvar hittar vi bland annat att hantera email, skriva anteckningar efter säljmöten och att logga uppföljningsaktiviteter. Låt oss kika närmare på hur Salesforce kan hjälpa oss på dessa punkter.

Grunden i ett CRM-system är att snabbt kunna få en bra bild över sina kunder. Kruxet uppstår ofta i att det bygger på att du som säljare matar in information på egen hand, allt från möten och telefonsamtal till andra insikter om kunden. Vi är alla överens om att det är viktig information att ha i systemet – men går det att ta bort åtminstone en del av den där administrationen? Den tid du som säljare sparar kan läggas på annat – inte minst dina kunder.

Våra tips på hur Salesforce kan underlätta din vardag

  • Fånga mail och mötesbokningar automagiskt
    Ett sätt för att spara tid är att låta Salesforce hämta alla dina mail och mötesbokningar med automatik, och matcha dem mot dina kontakter i Salesforce – till exempel genom funktionen Einstein Activity Capture. På så sätt får du snabbt en överblick över era mailkonversationer och möten, utan att du behöver lägga din tid på att manuellt lägga till dem i systemet. Dessutom kan du snabbt svara på mail – direkt i Salesforce.

  • Använd din smarta telefon smartare
    De flesta smarta telefoner idag stödjer så kallad diktering, att helt enkelt prata och låta telefonen översätta det du säger till text. För många är det en oupptäckt skatt – det gör det till exempel så mycket enklare och snabbare att att logga vad ni pratade om på senaste mötet eller i senaste telefonsamtalet. Visst kan det bli lite tokigt ibland, men den här funktionen är faktiskt mycket bättre än vad man tror! Faktum är att du till och med kan låta CRM-systemet lyssna på ert samtal, och översätta det till text automatiskt.

  • Ta bort distraktioner
    Är den information du som säljare behöver fylla i efter ett säljsamtal verkligen relevant, eller ett arv från implementationen då någon ville mäta allt, allt, allt? Att datamodellen ligger i linje med nuvarande styrnings- och uppföljningsarbete är viktigt för att vara säker på att den data som fylls i används någonstans inom företaget. När det kommer till dokumentation kring möten och samtal är inget mer passande än klyschorna Less is more och Keep it simple.

*Forbes – Why Sales Reps Spend So Little Time Selling

Comments are closed.