Den bästa träningen är den som blir av – konsten att lyckas med ditt CRM-införande


Den bästa träningen är den som blir av lyder ett bekant talesätt. Men hur vanligt är det ändå inte att fokusera på att researcha det perfekta löpsteget, köpa dyr utrustning, förbereda sig minutiöst på alla möjliga sätt inför sin träning – istället för att fokusera på metoder som faktiskt tar en till gymmet?

Att implementera ett CRM-system är ganska likt att försöka börja träna. Du kan ha kort på det dyraste gymmet, ha köpt träningsshorts från USA, utvecklade av NASA:s rymdingenjörer, men om du faktiskt aldrig tar dig till gymmet så kommer du heller aldrig att få något resultat. Och om du då dessutom glömde bort att du hatar gym och egentligen gillar klättring, så har du ju skapat riktigt dåliga förutsättningar för din träning redan från början?

På samma sätt kan ett CRM-system vara väldigt väl utvecklat – varenda detalj är perfekt, utvecklarna kanske får rysningar av koden som dansar fram backend. Dashboardar är byggda för att visa en flora av nyckeltal, och information uppdateras kors och tvärs beroende på vad du tar dig för. Kort sagt – det nya CRM-systemet har allt, i realtid.

Men om ingen använder det, alla tycker att det är tidskrävande och vi inte kan göra korrekta analyser eller ta viktiga beslut baserat på den data som matas in, vad gör vi då? Finns det en mellanvärld där vi kommer iväg och tränar gång på gång, över tid och med resultat, trots att vi inte är perfekta människor?

En bra hjälp på vägen är att tänka precis som vid träning, fast applicera det på er organisations nyimplementerade system:

  • Gå inte ut för hårt i början
    Beroende på hur säljarna har arbetet tidigare, kan det vara ett stort steg att börja logga allt ni gör i ett nytt system.

  • Var snäll mot dig själv
    Förändring tar tid, allt kommer inte att vara perfekt från början.

  • Uppmärksamma positiv utveckling
    Är vi bättre än förra veckan? Fira! Testa till exempel en sådan enkel sak som att sprida lite konfetti över skärmen varje gång du stängt en affär.

  • Våga testa nytt, och våga tänka om
    Lät något som en bra idé från början men visade sig vara krångligt och jobbigt? Testa ett nytt sätt! Gärna ett som säljarna själva får komma på. Vi som människor har en tendens att vara mer benägna att använda något som vi själva varit en del av att utveckla.

  • Ta hjälp av en specialist
    Skaffa en PT eller bolla med en expert. Experter inom sitt skrå kommer med fördelen att de ofta mött andra klienter med liknande problem, och det är trots allt deras jobb att hjälpa dig lösa dem. På samma sätt som du inte vill slösa tid på att stå och klia dig i huvudet vid en maskin som ser ut som en giljotin – ta hjälp utifrån för att utveckla de där rapporterna som ni ändå behöver använda varje dag.

  • Lär hjärnan att endorfinkicken kommer
    Ännu saknas helt vetenskapligt stöd för att CRM-system bidrar till ett ökat välmående och mindre stress, men faktum är att om de används på rätt sätt kan de efter ett tag faktiskt vara ett stöd snarare än ännu en tidstjuv i vardagen. Läs mer om våra konkreta råd I 3 smarta tips för hur dina säljare får mer tid över till det dom ska jobba med – era kunder.

Summa summarum – att komma igång med träning och CRM inte är så olikt, trots allt.
Kontakta gärna oss på Glimt om du vill bolla CRM-system, förändring eller varför inte träning för den delen.

Vill du få nyheter från oss? Anmäl dig här!


Comments are closed.